Warzywna zupa z połówkami grochu

Uwielbiam pożywne, sycące i niedrogie dania z prostych składników, a ta warzywna zupa z połówkami grochu taka właśnie jest. Nie ma w niej nic wymyślnego, a pysznie smakuje. Idealna potrawa na obiad czy lunch do pracy albo na domową imprezę. Polecam 🙂

Czytaj dalej Warzywna zupa z połówkami grochu

image_pdfimage_print

Akcja “Dbamy o Mamy” osób niepełnosprawnych

W okolicach Dnia Matki grupa ludzi o wielkim sercu planuje przeprowadzić akcję “Dbamy o mamy”. Jak piszą organizatorki tego wydarzenia: “Każdy zasługuje na odrobinę relaksu. Mamy osób niepełnosprawnych także. Naszą misją jest zadbanie o tych, którzy ciągle troszczą się o innych.” Wspaniały pomysł! A może Wy macie jakiś talent w ręku, umiejętności, czas i możliwości, żeby dobroczynnie pomóc w zorganizowaniu i przeprowadzeniu tej akcji? A może znacie kogoś, kto byłby zainteresowany? Udostępniając te informacje pomożecie znaleźć takie osoby i sprawić, że kilkanaście zadowolonych i zrelaksowanych zabiegami SPA mam nieuleczalnie chorych dzieci będzie miało co wspominać na długo.

Czytaj dalej Akcja “Dbamy o Mamy” osób niepełnosprawnych

image_pdfimage_print

Koreański sos na zimno – dip do tofu, warzyw i naleśników

Koreańskie przepisy cieszą się sporym zainteresowaniem na moim blogu, co mnie cieszy 🙂  Piszecie do mnie z prośbami o kolejne koreańskie receptury, ale bez żadnych “wymyślnych” składników 😉 (takich jak np. sojowej czy paprykowej pasty koreańskiej), które nie są dostępne w żadnym sklepie w Waszej okolicy. Mam już dużo takich przepisów, a dzisiaj dołączam kolejny do kolekcji. Prezentuję Wam przepis na koreański dip z łatwych składników dostępnych w każdym większym supermarkecie. Sos ten jest idealny do smażonego tofu, wegańskiego mięska czy wytrawnych naleśników. Zachęcam do wypróbowania 🙂

Czytaj dalej Koreański sos na zimno – dip do tofu, warzyw i naleśników

image_pdfimage_print

Pielęgnacja gastrostomii, czyli obsługa PEG-a

Wpis ten powstał jako odpowiedź na liczne pytania, jakie od Was dostaję dotyczące obsługi PEG-a. Pytają nie tylko zaniepokojone mam chorych dzieci, które mają od dłuższego czasu poważne problemy z karmieniem i usłyszały od lekarzy hasło “PEG”. Piszą także do mnie najbliżsi osób dorosłych, którzy wskutek progresji choroby czy przebytych operacji nie są w stanie doustnie jeść. W tym artykule opisuję swoje własne kilkuletnie doświadczenia – znajdziecie tam szczegółowe informacje o tym, na czym polega pielęgnacja gastrostomii, jakie potencjalne problemy mogą się pojawić i jak je rozwiązujemy.

Czytaj dalej Pielęgnacja gastrostomii, czyli obsługa PEG-a

image_pdfimage_print

Wegańska lazania – lasagne z soczewicą

Pyszna, prosta, pożywna i w pełni roślinna lazania. Smakowite nadzienie z soczewicy i marchewki w pomidorowym sosie zapiekana z sosem beszamel ułożonym między warstwami makaronu lasagne naprawdę łatwo się robi, a smakuje wszystkim. I od razu odpowiadam na pytanie, które często mi zadajecie nie dając wiary, że dzieci mogą lubić warzywa 🙂 “Tak, dzieci też ją jedzą i bardzo im smakuje!” A lazanię szczerze polecam dla całej rodziny! 🙂

Czytaj dalej Wegańska lazania – lasagne z soczewicą

image_pdfimage_print

Kwiatki z sera żółtego i warzyw – efektowna przekąska na zimno

Każdy chyba lubi jeść ładnie prezentujące się potrawy przyjemnie wyglądające dla oka. I zamiast kłaść na imprezowym stole talerzyki z pokrojonym serem żółtym, ogórkiem, marchewką, papryką polecam przygotować takie kwiatki, całkowicie jadalne 😀 Posmakują na pewno nie tylko dzieciom, a dodatkowo efektownie się prezentują 🙂

Czytaj dalej Kwiatki z sera żółtego i warzyw – efektowna przekąska na zimno

image_pdfimage_print

Zielony koktajl z awokado i pomarańczą

Koktajle można przyrządzać na różne sposoby. Dzisiaj proponuję pełen zdrowych tłuszczy pochodzących z awokado i siemienia lnianego, witaminy C z pomarańczy i dobrodziejstw z zielonych liści. Polecam! 🙂

Czytaj dalej Zielony koktajl z awokado i pomarańczą

image_pdfimage_print

Jogurtowe ciasto z orzechami włoskimi – armeńska gata

Gata to tradycyjne armeńskie ciasto nadziewane mąką, masłem, cukrem i orzechami włoskimi. W mojej własnej wersji robię kilka zmian, co chyba Was nie dziwi? 😉 Mianowicie nadzienie słodzę nie cukrem, a daktylami i do ciasta dodaję jogurtu naturalnego. Zatem nie wiem czy mogę to ciasto nazywać armeńską gatą… 😉 W każdym razie jest przepysznie kruche i pomimo niewielkiej ilości cukru całkiem słodkie. Polecam 🙂

Czytaj dalej Jogurtowe ciasto z orzechami włoskimi – armeńska gata

image_pdfimage_print

Nocne problemy niepełnosprawnego dziecka

Często ludzie pytają mnie: “I jak? Córcia nie ma teraz napadów?”, a gdy usłyszą twierdząca odpowiedź, to widać ulgę na ich twarzy i słyszę: “No to super! Macie teraz trochę oddechu i spokoju. Możecie przynajmniej się wyspać.” I zwykle nawet nie chce mi się psuć im tej radości tłumacząc, że problemy naszej Córci nie kończą się na napadach padaczki. Owszem, epilepsja to nasz najgorszy wróg, ale ma niestety kilku nieprzyjemnych towarzyszy…

Czytaj dalej Nocne problemy niepełnosprawnego dziecka

image_pdfimage_print

Ziemniaki do obiadu duszone po koreańsku

Czy są tu jacyś fani ziemniaków? 🙂 Macie może ochotę na jakąś nietuzinkową, ale niezbyt skomplikowaną wersję? Mam dla Was idealne rozwiązanie w postaci popularnych w Korei ziemniaków duszonych na ostro. Ale nie martwcie się, nie potrzeba żadnych koreańskich składników 😀 Przepis jest niezwykle prosty, a ziemniaki smakują przepysznie 🙂 Polecam!

Czytaj dalej Ziemniaki do obiadu duszone po koreańsku

image_pdfimage_print

Sówki z wafli ryżowych – zdrowa przekąska na kinder party

Przyjęcie dla dzieci (ang. kinder party) kojarzy się zwykle z mnóstwem (niezdrowych) słodyczy, po których rozszalałe zabawą i pobudzone podniesionym poziomem cukru dzieci nie mogą sobie znaleźć miejsca, co odbija się na rodzicach 😉 Ale może warto spróbować zaserwować swoim pociechom i ich gościom coś zdrowszego, czyli naturalnie słodkie i nisko przetworzone przekąski. Co powiecie na takie Sówki z wafli ryżowych? Czy nie wyglądają smakowicie? 🙂

Czytaj dalej Sówki z wafli ryżowych – zdrowa przekąska na kinder party

image_pdfimage_print

Koreańskie bulgogi z tofu i brokułów

Koreańskie bulgogi to popularne koreańskie danie, które tradycyjnie jest niewegańskie. Ale w roślinnej wersji też można je robić 🙂 Kiedyś podałam Wam przepis na bulgogi z boczniaków, a dzisiaj z tofu i brokuła. Oczywiście sekretem jest sos, który sprawia, ze całość smakuje wybornie. Bulgogi z tofu to idealne danie na obiad, kolację albo lunch do pracy. Polecam 🙂

Czytaj dalej Koreańskie bulgogi z tofu i brokułów

image_pdfimage_print

Karmienie przez PEG-a (gastrostomię)

Dostaję od Was dużo zapytań dotyczących karmienia niepełnosprawnego dziecka, za które bardzo Wam dziękuję! Najczęściej pytacie o PEG-a (przezskórną gastrostomię endoskopową), która oznacza rurkę przez skórę brzucha do żołądka. “Jak wygląda założenie i karmienie przez PEG-a tak od kuchni?” “Zalety i wady PEG-a?” “W co ubrać dziecko z PEG-iem?” “Czy w ogóle warto zakładać PEG-a?” Na te i jeszcze inne pytania znajdziecie odpowiedzi w tym artykule 🙂

Czytaj dalej Karmienie przez PEG-a (gastrostomię)

image_pdfimage_print

Ssamjang – pikantny koreański sos BBQ i dip do warzyw

Ssamjang to pikantna koreańska gęsta pasta używana jak sos BBQ do grillowanych mięs i warzyw, dodatek do kanapek albo dip do smażonego tofu. Można ją kupić w sklepie, ale po co? Zrobienie jej w domu zajmuje dosłownie kilka minut, a jest o niebo smaczniejsze i zdrowsze! 🙂 Ja w swojej nietradycyjnej wersji dodaję siemię lniane albo konopne, żeby wzbogacić w kwasy Omega-3, aminokwasy i inne składniki odżywcze ten tak tradycyjnie mało zdrowy dodatek jakim jest sos BBQ 😉 Ssamjang to idealny dip do surowych warzyw czy dressing do sałatek, ale nie tylko. Polecam go również do grillowanych potraw, kebabów, wegabów, burgerów i kanapek (zamiast ketchupu, musztardy, majonezu). Jednym słowem, prawie do wszystkiego 🙂

Czytaj dalej Ssamjang – pikantny koreański sos BBQ i dip do warzyw

image_pdfimage_print

Dziś lepsza niż wczoraj, a jutro lepsza niż dziś!

Czasami może nam się wydawać, że skoro mam niepełnosprawne dziecko, to właściwie “nic już nie muszę (ze sobą) robić”. Opieka nad ciężko chorą osobą jest tak wyczerpująca i drenującą z nas siły życiowe, że już nie pozostaje nam siły ani ochoty na nic innego. Jesteśmy przytłoczeni psychicznie całą sytuacją i po prostu zmęczeni fizycznie. Dodatkowo, mamy wrażenie, że już nic nas w życiu ciekawego nie czeka. A porównywanie się do innych, nawet “w identycznej sytuacji” (a taka przecież nie istnieje!) nie przynosi ulgi, a tylko frustrację. I dlatego jedynym naszym punktem odniesienia powinniśmy być my sami. Jedyną osobą, do której WARTO SIĘ PORÓWNYWAĆ jestem WCZORAJSZA JA. Naszą dewizą niech będzie: dziś chcę być lepsza niż wczoraj, a jutro lepsza niż dziś! 🙂

Czytaj dalej Dziś lepsza niż wczoraj, a jutro lepsza niż dziś!

image_pdfimage_print