Chleb gryczany z ziarnami – prosty i zdrowy przepis (bezglutenowy)

Domowe pieczywo (podobnie jak wszystkie domowe potrawy, pasty czy ciasta) to gwarancja, że w pełni kontrolujemy jego skład. A jak dodatkowo domowy sposób jest prosty i zdrowy, to już nie potrzeba więcej zachęty 😉 Zatem powiem krótko: łatwy przepis na chleb gryczany, bez dodatku cukru, mąki i całkowicie bezglutenowy (jeśli kogoś to chce wiedzieć 🙂 ) Ale ten chleb jest nie tylko dla tych, którzy dbają o zdrowie. Polecam także tym, którzy  chcieliby urozmaicić swoją dietę i szukają alternatywy dla “zwykłego” pieczywa. A jak ten chleb gryczany smakuje? Wszyscy nasi goście, którzy mieli do tej pory okazję go wypróbować, są zachwyceni – bardzo smaczny, “nie czuć go gryką” i smakowicie wygląda 🙂 Polecam gorąco!

Jeszcze uwaga dla tych,którzy nie lubią smaku kaszy gryczanej, a zatem nie mają ochoty wypróbować tego chleba… Moja historia: u mnie w domu nie jadało się kaszy gryczanej i pierwsze moje zetknięcie z nią było jeszcze w czasie studiów. Znajoma osoba namówiła mnie na zamówienie w stołówce kaszy gryczanej z jakimś sosem. I pamiętam, że gdy odebrałam talerz to od razu uderzył mnie nieprzyjemny zapach. Wprawdzie dotarłam z talerzem do stolika, ale aromat był on tak odpychający, że nawet nie skosztowałam kaszy… Oddałam nietknięte danie i szybko wyszłam na świeże powietrze. Dlatego, gdy usłyszałam o chlebie gryczanym od razu pomyślałam: “To nie dla mnie”. Ale nie byłabym sobą, gdybym nie pokonała uprzedzeń i spróbowała 😀 Po kilku próbach udało się zrobić prosty przepis, a chleb przeszedł moje oczekiwania! 

Dokładne informacje o unikatowych wartościach zdrowotnych kaszy gryczanej możecie przeczytać na przykład tutaj.

Polecam wypróbować również domowe bułki orkiszowe z ziarnami.

Składniki (na formę keksówkę):
  • 2 szklanki (480 ml) surowej kaszy gryczanej białej (niepalonej)
  • 1/2 – 1  (120 – 240 ml) szklanka wody
  • 1 łyżeczka (5 ml) soli
  • 1/2 szklanki (120 ml) ziaren siemienia lnianego
  • 1/2 szklanki (120 ml) ziaren słonecznika
  • 1/2 szklanki (120 ml) pestek dyni
  • 1/2 szklanki (120 ml) płatków drożdżowych nieaktywnych (opcjonalnie)
  • ziarna słonecznika i czarnuszka do posypania wierzchu
Wykonanie:

Przepis jest prosty, chociaż tego chleba nie pieczemy, gdy nam zabraknie pieczywa. Bo potrzebuje on fermentować,a to zajmuje trochę czasu.

Wieczorem dokładnie płuczemy ziarna kaszy gryczanej kilkakrotnie zmieniając wodę. Gdy woda jest czysta, to zalewamy świeżą zimną wodą i odstawiamy na blacie kuchennym do rana.

Po około 12-15 godzinach odcedzamy namoczone ziarna na sitku. Ale nie robimy tego, żeby je dokładnie odsączyć (“do sucha”). Po prostu przekładamy je na sitko i czekamy aż woda z nich obcieknie kilkakrotnie mieszając je łyżką. Nie martwcie się, jeśli zauważycie, że ziarna są jakby w mazi – tak ma być 🙂

Potem wrzucamy je do blendera i miksujemy. W zależności jak dokładnie odsączyliśmy namoczone ziarna, to dostosowujemy ilość dolewanej wody. Ogólnie chodzi o to, żeby konsystencja była taka jak na zdjęciu poniżej – niezbyt wodnista, ale niezbyt zbita. I powiem szczerze, że ja często dodaje wody na oko” 😉

Zmiksowane ziarna przelewamy do metalowego naczynia i stawiamy na blacie kuchennym na kilka godzin do fermentacji. Zwykle rano miksuję namoczone przez noc ziarna, a po południu piekę chleb. Czasami nawet zostawiałam miksturę do rana, ale nie zauważyłam wpływu na jakość chleba. Moim zdaniem kilka godzin fermentowania w zupełności wystarczy.

Zatem po upływie kilku godzin, dodajemy sól, ziarna słonecznika, pestki dyni, siemię lniane oraz płatki drożdżowe.

Całość dokładnie mieszamy i przekładamy do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Wierzch posypujemy czarnuszka i ziarnami słonecznika lub siemienia lnianego.

Pieczemy w temperaturze 180 stopni C przez około 55-60 minut z włączona funkcją termoobiegu.

Po upieczeniu wyciągamy z piekarnika i zostawiamy do wystudzenia.

Uwaga:

Ja piekę zwykle hurtowo (2-3 keksówki na raz “za jednym prądem” ;)), ostudzone bochenki kroję w zgrabne kromeczki i mrożę! Potem w razie potrzeby wyciągam pojedynczą kromkę, kładę na suchej rozgrzanej patelni i podpiekam aż się rozmrozi. Nie zajmuje to dużo czasu, a taka chrupiąca kromeczka smakuje wybornie!

Chleb gryczany nadaje się do wszystkiego, łącznie do jedzenia solo! 🙂 Pysznie smakuje z domową pastą np. buraczkową, z zupą ziemniaczaną czy grochówki z warzywami.

Smacznego!

  • Spodobał Ci się przepis? To bardzo się cieszę 🙂 Będzie mi miło, jeśli skomentujesz i udostępnisz! Dzięki temu będzie on miał szansę dotrzeć do kogoś, kto być może potrzebuje go przeczytać.
  • Obserwuj mnie na Facebooku lamarida.pl FB
  • Śledź mnie na Instagramie lamarida.pl Instagram

Dziękuję i pozdrawiam! 🙂

 

image_pdfimage_print

3 myśli na temat “Chleb gryczany z ziarnami – prosty i zdrowy przepis (bezglutenowy)”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *